Контрольная работа по английскому языку. Контрольные. - темы контрольных работ English
Контрольные работы по английскому языку.
Среда, 07.12.2016, 21:17
Меню

Print

English chat
500

Selected

Control


КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 2
I вариант
Задание 1. ( Тема: Транскрипция двусложных слов) Напишите следующие двусложные слова в транскрипции. Подготовьте их чтение. Образец: support [sǝ'pɔ:t]:

little, sliver, whistle, giddy, mirage, succinct, consist, period, serial, career, adhere, eager, geezer, species, Negro, oblique, police, between, receive, breakfast, heaven, steady, jealous, banquette, expect, feather, nation, paper, hasten, able, rabies, radius, acquaint, persuade, away, affair, bearer, scary, dessert, purport, further, German, worsen, exact, angle, fathom, anxious, massage, tranquil, language, chasm, mother, function, rustle, oven, punctual, hungry, beloved, succumb, supplant, advance, father, saga, stratum, archive, ghastly, consign, triumph, cypress, cipher, tiger, island, pariah, Ireland, fiery, dialogue, allow, powder, powerful, jostle, quarrel, squabble, allot, scholar, conquer, often, buoyant, conjoin, although, extol, trophy, mobile, boulder, motion, exalt, appal, water, story, awful, daughter, woman, bushel, touring, during, jewel, include, movie, refuse, future, humour

Задание 2. ( Тема: Многозначность знаменательного слова) Перепишите предложения. Дайте их письменный перевод на русский язык, выбирая в словаре соответствующее значение выделенного существительного.

1. Paris is the capital of France. 2. We need a lot of capital to start a new business. 3. The word DICTIONARY is printed in capitals.

Задание 3. ( Тема: Образование существительного) Образуйте существительные от следующих слов. Дайте письменный перевод исходного и производного слова. Образец: conclude (заключать) → conclusion (заключение)

refract, restrict, anoint, astonish, conscious, dark, collide, comprehend, teach, work, confide (in), grow, conform, prior, free, buoyant, act, national, aspire, technical, retreat, increase, draw, dry.

Задание 4. ( Тема: Артикль) Употребите соответствующую форму артикля (определенный, неопределенный, отсутствие артикля) c обощенным (родовым) или единичным значением обозначаемого предмета.
1. … sun sank below the horizon. 2. … tiger is in danger of extinction. 3. … tram runs on rails, … bus does not. 4. … coffee or … tea, please?

Задание 5. ( Тема: Множественное число существительного) Образуйте формы множественного числа от следующих существительных:

a deer, a leaf, a bath, a brother, a foot, a brush, an Englishman.

Задание 6. ( Тема: Притяжательный падеж существительного) В следующих предложениях определите значения форм притяжательного падежа существительных, выбирая из следующих вариантов: а) принадлежность, б) отношение целого к части, в) семейные или общественные отношения, г) отношение деятеля к действию, д) авторство, д) отношение объекта к действию, е) пространственные или временные отношения, ж) мера, з) качественный признак, и) устойчивый оборот:

Lermontov’s poem, Peter’s leg, Robert’s sister, today’s newspaper, John’s coat, a three hours’ walk, my friend’s visit, a woman’s hat, the boy’s punishment.

Задание 7. ( Тема: Род существительного) Образуйте от следующих слов слова а) женского и б) мужского рода согласно образцов: a) lord (лорд) → lady (леди); b) tsarina (царица) → tsar (царь).

а) actor, man-child, bull, boar, bachelor; б) cat, mare, mother, pussycat, girl-student.

Задание 8. ( Тема: Образование глагола) Напишите, от каких слов образованы следующие глаголы. Образец: undo (развязывать) ← do (делать); fatten (толстеть) ← fat (толстый); blackmail (шантаж) ← black (черный) + mail (почта).

belittle, blacken, simplify, enlarge, cage, clarify, browbeat,

Задание 9. ( Тема: Эквиваленты модальных глаголов) Перепишите каждое из следующих предложений дважды: в прошедшем и будущем времени. Замените модальные глаголы их эквивалентами.
1. I must listen to the disc recording of this text several times. 2. She can translate this text without a dictionary. 3. He may go to the cinema.

Задание 10. ( Тема: Формы глаголов в настоящем продолженном времени активного залога) Перепишите предложения. Раскройте скобки, поставив глагол в соответствующую форму. Образец: We (listen) to our teacher now. → We are listening to our teacher now; You (not to read) an English newspaper at the moment . → You are not reading to an English newspaper at the moment.

1. The student (show) us his project. 2. We (not to work) at our designs. 3. The students (write) a letter to their friends. 4. They (not to sit) at their table.

Задание 11. ( Тема: Формы глаголов продолженного вида активного залога) Перепишите предложения. Задайте к ним общие вопросы и ответьте утвердительно. Задайте (специальные) вопросы к выделенным словам и ответьте на них. Образец: They are working in the office now. → Are they working in the office now? (Yes, they are.); Who is working in the office now? – They are; Where are they working now? – In the office.

1. We are speaking English. 2. She was hurrying to her office. 3. We will be skiing in the forest the whole day tomorrow.

Задание 12. ( Тема: Продолженные личные формы пассивного залога) Поставьте глагол, данный в скобках в форму продолженного вида пассивного залога изъявительного наклонения. Образец: He (ask) now. → He is being asked now.

1. This question still (discuss). 2. The theatre (build) when we came to this town.

Задание 13. ( Тема: формы повелительного наклонения глагола в 1-м лице множ. числа и в 3-м лице). Измените форму исходного предложения согласно образца: 1. We must listen to him attentively! → Let’s listen to him attentively! 2. She doesn’t want to speak English. → Let her speak English!

1. We must hurry home. 2. She doesn’t want to speak to our managing director.

Задание 14. ( Тема: образование причастие II) От следующих неопределенных форм глаголов образуйте причастие II. Дайте по возможности его письменный перевод. В случае причастий, образованных от «правильных» глаголов, укажите произношение суффикса –(e)d согласно образца: ask → asked [t]; live → lived [d]; want → wanted [ıd]. Образец: speak → spoken (сказанный); play → played [d] (сыгранный).

1. dress, build, wash, grow, brush, think, shave, bring, use, get, attend, teach, study, tell, send,

Задание 15. ( Тема: функции причастия II в предложении) Перепишите предложения. Подчеркните причастие II. Определите его функцию. Например: I showed him the letter found by my friend. (Причастие found – функция определения)

1. We spoke about the holidays spent in the country. 2. When tuned the transmitter operated well. 3. The film is much spoken about.

Задание 16. (Темы: Образование простой формы причастия I. Функции причастия I в предложении) Перепишите предложения. Раскройте скобки, поставив неопределенную форму глагола в простую форму причастия I. Определите функцию причастия I в предложении. Например: The (approach) ship is a passenger liner → The approaching ship is a passenger liner. (Причастие approaching – функция определения)

1. While (put) the eggs into the basket, she broke one of them. 2. The students are (review) Grammar rules. 3. The young men (play) tennis are our friends. 4. A new railway is (be) built near our town.

Задание 17. ( Тема: Степени сравнения прилагательных и наречий в сложном предложении) Перепишите предложения. Переведите их письменно на русский язык. Подчеркните наречие или прилагательное.

1. In summer the trees are as beautiful as in autumn. 2. I speak English as well as Peter does. 3. Lesson thirteen is not so difficult as Lesson eighteen. 4. Are the trees in autumn as green as in summer?

Задание 18. ( Тема: Личное местоимение. Косвенный падеж) Перепишите предложения. Вместо точек употребите соответствующую форму личного местоимения в косвенном падеже. Образец: It is Kate’s pen. Give it to … → It is Kate’s pen. Give it to her.

1. John likes stories. Tell … this story. 2. The pictures are very nice. Look at … 3. John and Peter are in their room. Show … your plan.

Задание 19. ( Тема: Абсолютные формы притяжательных местоимений) Перепишите предложения. Вместо точек употребите соответствующую абсолютную форму притяжательного местоимения. Образец: This is not your pen. … is red. → This is not your pen. Yours is red.
1. This is not John’s car. … is Mercedes. My name is Elisabeth, and … are Catherine and Dorothy. 3. He brought my coat and … .


Задание 20. ( Тема: Местоимения, производные от some, any, no, every) Перепишите предложения. Переведите их письменно на русский язык. Подчеркните производные местоимения.

1. There is something I want to tell you. 2. Someone took my book. 3. Nobody knew about the meeting. 4. Anybody will tell you that.


Задание 21. ( Тема: Местоимение other) Перепишите предложения. Вместо пропусков вставьте одну из форм местоимения other (another, the other, other/s/, the others). Подчеркните вставленную форму.


1. I’ve got two brothers. One is a student, … is a schoolboy. 2. There are eleven students in our group. Nine are in class. Where are …? 3. I must find myself … job. 4. Show me some … pictures.


Задание 22. ( Тема: Дробные, десятичные числительные) Перепишите числительные (числовые сочетания). Напишите их цифрами – десятичными или дробными. Переведите их письменно на русский язык. Образец: point three – 0.3 (ноль целых три десятых).

1. three fourths; three fifths of a ton; four point one five two; fifty-four point eighty-five tons; a quarter (= one fourth); five-sevenths, four and two-fifths.

Задание 23. ( Тема: Предлоги времени) Перепишите предложения, вставив соответствующие по смыслу предлоги со значением времени. Почеркните вставленные предлоги:
1. I have lived in St. Petersburg … six months. 2. I will be at my office … three at afternoon … nine at night. 3. The children go to bed … nine o'clock. 4. I’ll be ready … five o’clock. 5. … Sunday, he always gets up early … the morning.

Задание 24. ( Тема: Сочинительные союзы). Перепишите предложения. Переведите их на русский язык. Укажите смысловой тип выделенного курсивом союза (присоединение, разделение, противопоставление, причинно-следственная связь). Образец: I shall go and you stay here. (Я пойду, а ты оставайся здесь; аnd выражает присоединение)

1. He studies badly, moreover, he is constantly absent from classes. 2. I was not there but my brother was. 3. Make haste or else you will be late. 4. He felt guilty, for he didn’t come to help.

Задание 25. ( Тема: Придаточные предложения времени и условия). Перепишите предложения. Раскройте скобки, поставив в соответствующее время глаголы в главном и придаточном предложениях. Образец: I (go) to the cinema when I (have) time. → I will go to the cinema when I have time.

1. We (continue) our way when the moon (appear). 2. If they (have) a meeting they (stay) at the University. 3. As soon as classes (be) over I (hurry) to the station to catch the train.

Задание 26. ( Тема: Обособленные члены предложения). Перепишите предложения, переведите их на русский язык. Определите, какой частью речи является и в какой функции употреблено выделенное слово. Образцы: Maybe he is forty-five years old – Возможно, ему 45 лет (maybe – модальное слово в функции вводной части); Hurrah! He is again with us! – Ура! Он снова с нами (hurrah – междометие в функции вводной части); Peter, help us, please! – Петр, помоги нам, пожалуйста! (Peter, please – существительное и частица в функции обращения)

1. John, do you know Mary? 2. Actually my flat is small. 3. Alas, I can’t do everything. 4. Fortunately, the sea was calm, and the ship could proceed to the port of destination.

Задание 27. ( Тема: Порядок слов в повествовательном отрицательном предложении) Составьте и напишите повествовательные отрицательные предложения из следующих слов. Образец: is, she not, student, a. → She is not a student.

1. not, room, her, she, in, was; 2. University, go, to, he, the, not, on, week-days, does; 3. have, not, Thursday, they, on, classes, do; 4. reading, an, is, now, newspaper, he, English, not.

Задание 28. ( Тема: Cмысловые типы предложения по значению подлежащего). Перепишите предложения, переведите их на русский язык. Определите смысловой тип предложения по значению подлежащего согласно образцов: The customer is in office № 5. – Покупатель находится в кабинете № 5 (предложение личное); Customers are received in office № 5. – Покупателей принимают в кабинете № 5 (предложение неопределенно-личное); The customer is always right. – Покупатель всегда прав (пословица; предложение обобщенно-личное); It is warm. – Тепло (предложение безличное); There are twelve students in our group. – В нашей группе 12 студентов (Предложение бытийное).

1. Laughter is the best medicine. 2. There will be a beautiful garden near the townhouse. 3. Gerald often mentioned her in his letters. 4. It is late now. 5. My questions were answered yesterday.

Задание 29. ( Тема: Типы безличных предложений) Перепишите безличные предложения, переведите их на русский язык. Определите их смысловой тип согласно образцов: It is warm. – (Ceйчас) Тепло (состояние окружающей среды); It is half past nine. – (Cейчас) Половина десятого (Время); It is nice to see you. – Рад вас видеть (Оценка события).

1. It is Wednesday, the seventh of May, nineteen ninety-five. 2. It is cold. 3. It is a pleasure to talk with you. 4. It doesn’t always rain in September. 5. Will it snow heavily?

Задание 30. ( Тема: Cтруктурные типы сказуемого) Перепишите предложения, переведите их на русский язык. Определите структурный тип сказуемого предложения. Сказуемые подчеркните. Образцы: I study English. – Я учу английский (study – простое глагольное сказуемое); We have classes on Monday. – Мы занимаемя в понедельник (have classes – простое фразеологическое сказуемое); He is busy now.– Он сейчас занят (is busy – составное именное сказуемое); We must go. – Мы должны идти (must go –составное глагольное модальное сказуемое); They begin to study in September. – Они начинают учиться в сентябре (begin to study – составное глагольное фазовое сказуемое).

1. He swims well. 2. They had dinner at three. 3. Robert is free in the evening. 4. We must listen to the lecturer. 5. He continued to work in his garden.


Задание 31. ( Тема: Существительное в функции определения. Цепочка определений, выраженных существительными) Перепишите словосочетания, переведите их на русский язык. Подчеркните существительные в функции определения.

1. the book of my friend; an art museum; bedroom furniture; a bus driver; basic research programme; deep sea current; Dynamo versus Spartak football match; cane sugar factory; energy accumulation process; traffic speed increase.

Задание 32. ( Тема: Альтернативный вопрос) Образуйте от общевопросительного предложения предложение с альтерантивным вопросом. Дайте на него краткий утвердительный ответ. Образец: Is she a student? → Is she a student or a teacher? – She is a student.

1. Are we friends? 1. Do you speak French? 1. Is he working at the port?

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 2
II вариант

Задание 1. ( Тема: Транскрипция двусложных слов) Напишите следующие двусложные слова в транскрипции. Подготовьте их чтение. Образец: support [sǝ'pɔ:t]:

jingle, river, civil, city, dinghy, begin, distinct, dreary, serious, appear, arrears, even, seisure, ceiling, previous, agree, conceive, obese, deceit, measure, weapon, venue, epic, forget, possess, schedule, quaver, racial, neighbour, apron, hatred, matrix, campaign, equate, convey, parent, garish, wary, adjourn, conserve, colonel, myrtle, surplus, enact, tangle, lacquer, gather, angry, banquet, garage, panel, brother, junction, knuckle, govern, money, nothing, above, confront, banal, facade, farther, cadre, sergeant, nasty, khaki, surmise, fibrous, psyche, lichen, siphon, title, defiance, diagram, dialect, violate, about, rowdy, nowadays, congress, dolphin, prophet, dissolve, profit, honest, wallet, enjoy, coinage, postpone, revolt, phony, croquet, molten, shoulder, encore, exhaust, also, stalwart, August, quarter, bullet, pudding, jury, curious, fluid, recruit, ado, obtuse, beauty, cubic

Задание 2. ( Тема: Многозначность знаменательного слова) Перепишите предложения. Дайте их письменный перевод на русский язык, выбирая в словаре соответствующее значение выделенного существительного.

1. The new law comes into force next month. 2. Smoking in this café is against the law. 3. She studied law at the University.

Задание 3. ( Тема: Образование существительного) Образуйте существительные от следующих слов. Дайте письменный перевод исходного и производного слова. Образец: conclude (заключать) → conclusion (заключение)

solve, attend, bewilder, encourage, bold, shy, divide, intrude, boil, trail, disobedient, emerge, socialist, long, consign, confidential, major, wise, delicate, stoic, decrease, release, clip, try, wide.

Задание 4. ( Тема: Артикль) Употребите соответствующую форму артикля (определенный, неопределенный, отсутствие артикля) c обощенным (родовым) или единичным значением обозначаемого предмета.

1. He sailed round … world. 2. … train hooted. 3. Be careful, there is … mud on the ground. 4. … lion is the king of animals.

Задание 5. ( Тема: Множественное число существительного) Образуйте формы множественного числа от следующих существительных:

an ox, a rose, a knife, a goose, a salmon, a Dutchman, a watch.

Задание 6. ( Тема: Притяжательный падеж существительного) В следующих предложениях определите значения форм притяжательного падежа существительных, выбирая из следующих вариантов: а) принадлежность, б) отношение целого к части, в) семейные или общественные отношения, г) отношение деятеля к действию, д) авторство, д) отношение объекта к действию, е) пространственные или временные отношения, ж) мера, з) качественный признак, и) устойчивый оборот:

yesterday’s news, Mary’s car, Alice’s blue eyes, Shakespeare’s tragedies, children’s books,,the man’s question, the boy’s father, the man’s release, an hour’s trip.

Задание 7. ( Тема: Род существительного) Образуйте от следующих слов слова а) женского и б) мужского рода согласно образцов: a) lord (лорд) → lady (леди); b) tsarina (царица) → tsar (царь).

а) heir, boy-friend, nephew, mister, stallion; б) widow, queen, pig, she-bear, chairwoman.

Задание 8. ( Тема: Образование глагола) Напишите, от каких слов образованы следующие глаголы. Образец: undo (развязывать) ← do (делать); fatten (толстеть) ← fat (толстый); blackmail (шантаж) ← black (черный) + mail (почта).

befriend, remake, enumerate, place, strengthen, criticize, modernise,

Задание 9. ( Тема: Эквиваленты модальных глаголов) Перепишите каждое из следующих предложений дважды: в прошедшем и будущем времени. Замените модальные глаголы их эквивалентами.

1. He must take his exam in English. 2. He is not busy. He can join the party. 3. They may read that letter.

Задание 10. ( Тема: Формы глаголов в настоящем продолженном времени активного залога) Перепишите предложения. Раскройте скобки, поставив глагол в соответствующую форму. Образец: We (listen) to our teacher now. → We are listening to our teacher now; You (not to read) an English newspaper at the moment . → You are not reading to an English newspaper at the moment.

1. These workers (work) at the same factory. 2. He (not to sit) here, he (to sit) there. 3. John (ask) you a question. 4. You (not to speak) English now.

Задание 11. ( Тема: Формы глаголов продолженного вида активного залога) Перепишите предложения. Задайте к ним общие вопросы и ответьте утвердительно. Задайте (специальные) вопросы к выделенным словам и ответьте на них. Образец: They are working in the office now. → Are they working in the office now? (Yes, they are.); Who is working in the office now? – They are; Where are they working now? – In the office.

1. The engineer is speaking about his design. 2. The students were answering the teacher’s questions. 3. The children will be bathing in the river the whole day.

Задание 12. ( Тема: Продолженные личные формы пассивного залога) Поставьте глагол, данный в скобках в форму продолженного вида пассивного залога изъявительного наклонения. Образец: He (ask) now. → He is being asked now.

1. A new grammar rule (explain) by the teacher now. 2. My friend (ask) when the dean entered the classroom.

Задание 13. ( Тема: формы повелительного наклонения глагола в 1-м лице множ. числа и в 3-м лице). Измените форму исходного предложения согласно образца: 1. We must listen to him attentively! → Let’s listen to him attentively! 2. She doesn’t want to speak English. → Let her speak English!

1. We must tell them the story. 2. He doesn’t want to tell the architect about his new project.

Задание 14. ( Тема: образование причастие II) От следующих неопределенных форм глаголов образуйте причастие II. Дайте по возможности его письменный перевод. В случае причастий, образованных от «правильных» глаголов, укажите произношение суффикса –(e)d согласно образца: ask → asked [t]; live → lived [d]; want → wanted [ıd]. Образец: speak → spoken (сказанный); play → played [d] (сыгранный).

1. translate, mak,e help, begin, determine, keep, follow, go, move, speak, refuse, leave, construct,

Задание 15. ( Тема: функции причастия II в предложении) Перепишите предложения. Подчеркните причастие II. Определите его функцию. Например: I showed him the letter found by my friend. (Причастие found – функция определения)

1. The work done by them took up much time. 2. If painted the house will look better. 3. English is spoken in many countries.

Задание 16. (Темы: Образование простой формы причастия I. Функции причастия I в предложении) Перепишите предложения. Раскройте скобки, поставив неопределенную форму глагола в простую форму причастия I. Определите функцию причастия I в предложении. Например: The (approach) ship is a passenger liner → The approaching ship is a passenger liner. (Причастие approaching – функция определения)

1. A new underground station is (be) constructed in our street. 2. The (smile) girl is my sister. 3. Taking a dictionary, he began to translate the text. 4. She is always (grumble).

Задание 17. ( Тема: Степени сравнения прилагательных и наречий в сложном предложении) Перепишите предложения. Переведите их письменно на русский язык. Подчеркните наречие или прилагательное.

1. My brother is as old as I am. 2. We study as hard as they do. 3. He plays volleyball not so well as I do. 3. The trees in autumn are not so green as in summer. 4. Is your room as big as this hall?

Задание 18. ( Тема: Личное местоимение. Косвенный падеж) Перепишите предложения. Вместо точек употребите соответствующую форму личного местоимения в косвенном падеже. Образец: It is Kate’s pen. Give it to … → It is Kate’s pen. Give it to her.
1. I and Mike have a letter. Please, read … this letter. 2. Pete has no book. Give this book to … 3. These journals are very interesting. You may read … at home.

Задание 19. ( Тема: Абсолютные формы притяжательных местоимений) Перепишите предложения. Вместо точек употребите соответствующую абсолютную форму притяжательного местоимения. Образец: This is not your pen. … is red. → This is not your pen. Yours is red.

1. This is not Ann’s scarf. … is woollen. 2. You will go your way, and I’ll go … . 3. Whose bag is that? Is it John’s bag? – Yes, it is … .

Задание 20. ( Тема: Местоимения, производные от some, any, no, every) Перепишите предложения. Переведите их письменно на русский язык. Подчеркните производные местоимения.

1. Nobody wanted to do anything. 2. Anybody can do it. 3. Somebody is knocking at the door. 4. Everyone praised him.

Задание 21. ( Тема: Местоимение other) Перепишите предложения. Вместо пропусков вставьте одну из форм местоимения other (another, the other, other/s/, the others). Подчеркните вставленную форму.

1. In winter, I’ll have exams in history, maths and some … subjects. 2. I am thirsty. I will have … cup of tea. 3. I have two friends: one is a doctor, … one is an engineer. 4. Some children are playing in the park, … children are on the sports ground.

Задание 22. ( Тема: Дробные, десятичные числительные) Перепишите числительные (числовые сочетания). Напишите их цифрами – десятичными или дробными. Переведите их письменно на русский язык. Образец: point three – 0.3 (ноль целых три десятых).

1. an/one eighth; two tenths of a ton; six point oh five; an hour and a half; one fifth (= a fifth); five-sixteenths, zero (= nought) point one.

Задание 23. ( Тема: Предлоги времени) Перепишите предложения, вставив соответствующие по смыслу предлоги со значением времени. Почеркните вставленные предлоги:

1. The sea is cooler … night. 2. You can see him … day. 3. They will come to see us … seven days. 4. Come and see me … two o’clock. 5. She regularly goes for a run … breakfast.

Задание 24. ( Тема: Сочинительные союзы). Перепишите предложения. Переведите их на русский язык. Укажите смысловой тип выделенного курсивом союза (присоединение, разделение, противопоставление, причинно-следственная связь). Образец: I shall go and you stay here. (Я пойду, а ты оставайся здесь; аnd выражает присоединение)

1. I can do the work; besides I want to do it. 2. The weather will be nice, and then we will have a nice time. 3. He is either in Paris or in London. 4. Some students of our group like jazz, while others are fond of country music.

Задание 25. ( Тема: Придаточные предложения времени и условия). Перепишите предложения. Раскройте скобки, поставив в соответствующее время глаголы в главном и придаточном предложениях. Образец: I (go) to the cinema when I (have) time. → I will go to the cinema when I have time.

1. They (understand) you if you (not to speak) fast. 2. When my wife (be) ready we (join) you. 3. As soon as the rain (stop) we (go ) for a walk.

Задание 26. ( Тема: Обособленные члены предложения). Перепишите предложения, переведите их на русский язык. Определите, какой частью речи является и в какой функции употреблено выделенное слово. Образцы: Maybe he is forty-five years old – Возможно, ему 45 лет (maybe – модальное слово в функции вводной части); Hurrah! He is again with us! – Ура! Он снова с нами (hurrah – междометие в функции вводной части); Peter, help us, please! – Петр, помоги нам, пожалуйста! (Peter, please – существительное и частица в функции обращения)

1. After all, money isn’t everything. 2. In fact, he is not married. 3. Mary, this is my friend John. 4. Ooh, this is fun!

Задание 27. ( Тема: Порядок слов в повествовательном отрицательном предложении) Составьте и напишите повествовательные отрицательные предложения из следующих слов. Образец: is, she not, student, a. → She is not a student.

1. begin, at, not, classes, nine, o’clock, do; 2. about, not, was, her, she, work, speaking; 3. home, he, at, tomorrow, be, not, will; 4. Monday, talks, do, on, have, not, we.

Задание 28. ( Тема: Cмысловые типы предложения по значению подлежащего). Перепишите предложения, переведите их на русский язык. Определите смысловой тип предложения по значению подлежащего согласно образцов: The customer is in office № 5. – Покупатель находится в кабинете № 5 (предложение личное); Customers are received in office № 5. – Покупателей принимают в кабинете № 5 (предложение неопределенно-личное); The customer is always right. – Покупатель всегда прав (пословица; предложение обобщенно-личное); It is warm. – Тепло (предложение безличное); There are twelve students in our group. – В нашей группе 12 студентов (Предложение бытийное).

1. Hockey is played in winter. 2. Gregory worked in a factory ten hours a day. 3. In the classroom, there was a big blackboard. 4. It is early. 5. Tastes differ.

Задание 29. ( Тема: Типы безличных предложений) Перепишите безличные предложения, переведите их на русский язык. Определите их смысловой тип согласно образцов: It is warm. – (Ceйчас) Тепло (состояние окружающей среды); It is half past nine. – (Cейчас) Половина десятого (Время); It is nice to see you. – Рад вас видеть (Оценка события).

1. It is hot. 2. It is early June. 3. It's a pity my plan is spoilt. 4. It snowed all night, and froze very hard. 5. Did it often rain in March?

Задание 30. ( Тема: Cтруктурные типы сказуемого) Перепишите предложения, переведите их на русский язык. Определите структурный тип сказуемого предложения. Сказуемые подчеркните. Образцы: I study English. – Я учу английский (study – простое глагольное сказуемое); We have classes on Monday. – Мы занимаемя в понедельник (have classes – простое фразеологическое сказуемое); He is busy now.– Он сейчас занят (is busy – составное именное сказуемое); We must go. – Мы должны идти (must go –составное глагольное модальное сказуемое); They begin to study in September. – Они начинают учиться в сентябре (begin to study – составное глагольное фазовое сказуемое).

1. She has tea at a quarter past five. 2. I came to the University at nine. 3. I finished speaking and sat down. 4. John was an American. 5. She can work.

Задание 31. ( Тема: Существительное в функции определения. Цепочка определений, выраженных существительными) Перепишите словосочетания, переведите их на русский язык. Подчеркните существительные в функции определения.

1. the roof of a house, cane sugar; a cannon ball; a cargo rocket; federal highway office; fourteen bird and animal stories and plays; high quality concrete; land transport improvement; railway bridge reconstruction; the London underground problem.

Задание 32. ( Тема: Альтернативный вопрос) Образуйте от общевопросительного предложения предложение с альтерантивным вопросом. Дайте на него краткий утвердительный ответ. Образец: Is she a student? → Is she a student or a teacher? – She is a student.

1. Were they at the University? 1. Does he live in St. Petersburg? 1. Is he sitting in the front row?


КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 2
III вариант
Задание 1. ( Тема: Транскрипция двусложных слов) Напишите следующие двусложные слова в транскрипции. Подготовьте их чтение.
Образец: support [sǝ'pɔ:t]:

glisten, linger, wither, instinct, gimmick, exist, epistle, realize, theater, sincere, idea, helium, genius, trio, kiosk, conceit, achieve, motif, deceive, desert, whether, media, edit, allege, ahead, chemist, chamber, patron, fable, Quaker, hasty, pastry, bouquet, opaque, vibrate, fairy, prairie, weary, exert, research, ferment, perfect, journal, romance, apple, hanger, pamphlet, graphic, anguish, barrage, chassis, other, thorough, plumber, cupboard, frontier, honey, enough, defunct, giraffe, enchant, plaster, bastard, pastor, army, cargo, design, viscount, argot, cycle, Bible, migrant, denial, viable, diaper, spiral, around, mountain, bowery, porridge, contrast, swallow, resolve, chronic, wander, oxide, employ, boyish, parole, control, poultry, prologue, progress, bolster, exhort, rapport, mortgage, paltry, forum, oral, bully, butcher, mooring, furious, ruthless, improve, canoe, seduce, usual, dubious

Задание 2. ( Тема: Многозначность знаменательного слова) Перепишите предложения. Дайте их письменный перевод на русский язык, выбирая в словаре соответствующее значение выделенного существительного.

1. I want a room with two beds. 2. Scientists try to explore the ocean’s bed. 3. They crossed a dry river bed. 4. The machine rests on a bed of concrete.

Задание 3. ( Тема: Образование существительного) Образуйте существительные от следующих слов. Дайте письменный перевод исходного и производного слова. Образец: conclude (заключать) → conclusion (заключение)

destruct, perfect, accomplish, agree, eager, prompt, aggressive, protrude, smoke, wait, act, condole, confer, commune, strong, address, humid, minor, bored, tend, social, use, import, whip.

Задание 4. ( Тема: Артикль) Употребите соответствующую форму артикля (определенный, неопределенный, отсутствие артикля) c обощенным (родовым) или единичным значением обозначаемого предмета.

1. … atom was known to the ancient Greeks. 2. English people always talk about … weather. 3. Be careful, there is … puddle under your feet. 4. … new information must be gathered on the subject.

Задание 5. ( Тема: Множественное число существительного) Образуйте формы множественного числа от следующих существительных:

a German, a box, a shelf, a dog, a sheep, a city, a child.

Задание 6. ( Тема: Притяжательный падеж существительного) В следующих предложениях определите значения форм притяжательного падежа существительных, выбирая из следующих вариантов: а) принадлежность, б) отношение целого к части, в) семейные или общественные отношения, г) отношение деятеля к действию, д) авторство, д) отношение объекта к действию, е) пространственные или временные отношения, ж) мера, з) качественный признак, и) устойчивый оборот:

the cat’s tail, Pushkin’s verse, Mike’s defeat, tomorrow’s meeting, the doctor’s arrival, a day’s work, Tom’s hat, children’s games, Mr. Jones’s children.


Задание 7. ( Тема: Род существительного) Образуйте от следующих слов слова а) женского и б) мужского рода согласно образцов: a) lord (лорд) → lady (леди); b) tsarina (царица) → tsar (царь).

а) lion, male-elephant, fox, hero, stag; б) sow, wolf, bride, she-wolf, peahen.

Задание 8. ( Тема: Образование глагола) Напишите, от каких слов образованы следующие глаголы. Образец: undo (развязывать) ← do (делать); fatten (толстеть) ← fat (толстый); blackmail (шантаж) ← black (черный) + mail (почта).

normalise, broaden, house, submerge, decompose, justify, overgrow,

Задание 9. ( Тема: Эквиваленты модальных глаголов) Перепишите каждое из следующих предложений дважды: в прошедшем и будущем времени. Замените модальные глаголы их эквивалентами.

1. It is late. I must go to bed at once. 2. I can accept my sister’s invitation to visit her on Sunday. 3. You may prepare your homework here.

Задание 10. ( Тема: Формы глаголов в настоящем продолженном времени активного залога) Перепишите предложения. Раскройте скобки, поставив глагол в соответствующую форму. Образец: We (listen) to our teacher now. → We are listening to our teacher now; You (not to read) an English newspaper at the moment . → You are not reading to an English newspaper at the moment.

1. She (speak) about her work. 2. They (not to answer) your question. 3. We (do) our exercises. 4. You friend (not to work) at the office.

Задание 11. ( Тема: Формы глаголов продолженного вида активного залога) Перепишите предложения. Задайте к ним общие вопросы и ответьте утвердительно. Задайте (специальные) вопросы к выделенным словам и ответьте на них. Образец: They are working in the office now. → Are they working in the office now? (Yes, they are.); Who is working in the office now? – They are; Where are they working now? – In the office.

1. The girl is showing us her picture. 2. The teacher was writing on the blackboard. 3. He wil be working at his report from three till five o’clock.

Задание 12. ( Тема: Продолженные личные формы пассивного залога) Поставьте глагол, данный в скобках в форму продолженного вида пассивного залога изъявительного наклонения. Образец: He (ask) now. → He is being asked now.

1. While the experiment (make) we were not allowed to enter. 2. Who (examine) now?

Задание 13. ( Тема: формы повелительного наклонения глагола в 1-м лице множ. числа и в 3-м лице). Измените форму исходного предложения согласно образца: 1. We must listen to him attentively! → Let’s listen to him attentively! 2. She doesn’t want to speak English. → Let her speak English!

1. We must tell her about our work. 2. They don’t want to begin their work.

Задание 14. ( Тема: образование причастие II) От следующих неопределенных форм глаголов образуйте причастие II. Дайте по возможности его письменный перевод. В случае причастий, образованных от «правильных» глаголов, укажите произношение суффикса –(e)d согласно образца: ask → asked [t]; live → lived [d]; want → wanted [ıd]. Образец: speak → spoken (сказанный); play → played [d] (сыгранный).

1. obtain, meet, contain, write, produce, read, include, say, offer, see, ente,r do, happen, bring, sell,

Задание 15. ( Тема: функции причастия II в предложении) Перепишите предложения. Подчеркните причастие II. Определите его функцию. Например: I showed him the letter found by my friend. (Причастие found – функция определения)

1. He told us about the research work carried out by the scientists. 2. As reported the ship arrived in time. 3. The port is not visited by Russian ships.

Задание 16. (Темы: Образование простой формы причастия I. Функции причастия I в предложении) Перепишите предложения. Раскройте скобки, поставив неопределенную форму глагола в простую форму причастия I. Определите функцию причастия I в предложении. Например: The (approach) ship is a passenger liner → The approaching ship is a passenger liner. (Причастие approaching – функция определения)

1. (see) clouds of smoke over the house, the girl cried: “Fire! Fire!” 2. He is forever (lose) things. 3. The man (repair) the car is our neighbour. 4. The device was (be) tested when you entered the laboratory.

Задание 17. ( Тема: Степени сравнения прилагательных и наречий в сложном предложении) Перепишите предложения. Переведите их письменно на русский язык. Подчеркните наречие или прилагательное.

1. Your friend’s room is as big as yours. 2. He works as much as I do. 3. My car is not so new as yours. 4. Is the Oka as lonbg as the Volga?

Задание 18. ( Тема: Личное местоимение. Косвенный падеж) Перепишите предложения. Вместо точек употребите соответствующую форму личного местоимения в косвенном падеже. Образец: It is Kate’s pen. Give it to … → It is Kate’s pen. Give it to her.

1. You have no pen. I will give … my pen. 2. The ship is entering the port. Look at … 3. Mary doesn’t like Peter. Don’t show … his letters.

Задание 19. ( Тема: Абсолютные формы притяжательных местоимений) Перепишите предложения. Вместо точек употребите соответствующую абсолютную форму притяжательного местоимения. Образец: This is not your pen. … is red. → This is not your pen. Yours is red.

1. These are not our textbooks. … are in a leathern cover. 2. My room is large, … is small. 3. He looked at Ann. His eyes met … .

Задание 20. ( Тема: Местоимения, производные от some, any, no, every) Перепишите предложения. Переведите их письменно на русский язык. Подчеркните производные местоимения.

1. Nobody was at home. 2. Is there anybody here? 3. Somebody was in the room at the time, and that somebody isn’t here now. 4. Everybody agrees with his views.

Задание 21. ( Тема: Местоимение other) Перепишите предложения. Вместо пропусков вставьте одну из форм местоимения other (another, the other, other/s/, the others). Подчеркните вставленную форму.

1. This pen isn’t good. Give me … one, please. 2. 1. I like comedies, detectives and … films. 3. She has two daughters: one is eighteen years old, the other is twenty. 4. Three of the students are working in the workshops, the others are in the dean’s office now.

Задание 22. ( Тема: Дробные, десятичные числительные) Перепишите числительные (числовые сочетания). Напишите их цифрами – десятичными или дробными. Переведите их письменно на русский язык. Образец: point three – 0.3 (ноль целых три десятых).

1. three and one fourths; half (of) a kilometre; point five; a year and a half; one-sixth (= a sixth); a (=one) hundredth, zero (= nought) point two.

Задание 23. ( Тема: Предлоги времени) Перепишите предложения, вставив соответствующие по смыслу предлоги со значением времени. Почеркните вставленные предлоги:

1. We like to walk … moonlight. 2. He died … three months. 3. ... supper, they spoke little. 4. She must have a rest ... dinner. 5. She will stay in her office ... six o’clock.

Задание 24. ( Тема: Сочинительные союзы). Перепишите предложения. Переведите их на русский язык. Укажите смысловой тип выделенного курсивом союза (присоединение, разделение, противопоставление, причинно-следственная связь). Образец: I shall go and you stay here. (Я пойду, а ты оставайся здесь; аnd выражает присоединение)

1. Your brother always comes to help, whereas you don’t. 2. He is a good student as well as a true friend. 3. Hurry up, otherwise you'll be late. 4. The delegates were delighted, since better protection of rhino reserves will help protect other rare species.

Задание 25. ( Тема: Придаточные предложения времени и условия). Перепишите предложения. Раскройте скобки, поставив в соответствующее время глаголы в главном и придаточном предложениях. Образец: I (go) to the cinema when I (have) time. → I will go to the cinema when I have time.

1. If you (clean) this clock, it (keep) good time. 2. As soon as the meeting (be) over, he (go) to the reading hall. 3. I (speak) to the dean when he (have) free time.

Задание 26. ( Тема: Обособленные члены предложения). Перепишите предложения, переведите их на русский язык. Определите, какой частью речи является и в какой функции употреблено выделенное слово. Образцы: Maybe he is forty-five years old – Возможно, ему 45 лет (maybe – модальное слово в функции вводной части); Hurrah! He is again with us! – Ура! Он снова с нами (hurrah – междометие в функции вводной части); Peter, help us, please! – Петр, помоги нам, пожалуйста! (Peter, please – существительное и частица в функции обращения)

1. Anyhow, I left home at eight-thirty. 2. Is the work difficult? – Why, it’s quite easy! 3. Hey, what are you doing here? 4. Luckily our speculations are supported by facts.

Задание 27. ( Тема: Порядок слов в повествовательном отрицательном предложении) Составьте и напишите повествовательные отрицательные предложения из следующих слов. Образец: is, she not, student, a. → She is not a student.

1. tables, not, our, were, at, sitting, we; 2. attend, Saturday, children, not, on, school, his, do; 3. at, not, are, we, home; 4. not, have, time, do, free, I, much.

Задание 28. ( Тема: Cмысловые типы предложения по значению подлежащего). Перепишите предложения, переведите их на русский язык. Определите смысловой тип предложения по значению подлежащего согласно образцов: The customer is in office № 5. – Покупатель находится в кабинете № 5 (предложение личное); Customers are received in office № 5. – Покупателей принимают в кабинете № 5 (предложение неопределенно-личное); The customer is always right. – Покупатель всегда прав (пословица; предложение обобщенно-личное); It is warm. – Тепло (предложение безличное); There are twelve students in our group. – В нашей группе 12 студентов (Предложение бытийное).

1. Mushrooms are gathered in autumn. 2. It is dark. 3. A great ship asks deep waters. 4. There were three hundred and eighty-eight pages in the verdict. 5. Dorothy lived alone in Glasgow.

Задание 29. ( Тема: Типы безличных предложений) Перепишите безличные предложения, переведите их на русский язык. Определите их смысловой тип согласно образцов: It is warm. – (Ceйчас) Тепло (состояние окружающей среды); It is half past nine. – (Cейчас) Половина десятого (Время); It is nice to see you. – Рад вас видеть (Оценка события).

1. It rains often in September. 2. It was clear that he will not come. 3. It is a quarter to one. 4. Does it always snow in February? 5. It will not rain on Saturday.

Задание 30. ( Тема: Cтруктурные типы сказуемого) Перепишите предложения, переведите их на русский язык. Определите структурный тип сказуемого предложения. Сказуемые подчеркните. Образцы: I study English. – Я учу английский (study – простое глагольное сказуемое); We have classes on Monday. – Мы занимаемя в понедельник (have classes – простое фразеологическое сказуемое); He is busy now.– Он сейчас занят (is busy – составное именное сказуемое); We must go. – Мы должны идти (must go –составное глагольное модальное сказуемое); They begin to study in September. – Они начинают учиться в сентябре (begin to study – составное глагольное фазовое сказуемое).

1. They have talks on Tuesday. 2. She will be a doctor in two years. 3. He went to the University by tram. 4. I stopped working and looked at him. 5. You may go to the theatre.

Задание 31. ( Тема: Существительное в функции определения. Цепочка определений, выраженных существительными) Перепишите словосочетания, переведите их на русский язык. Подчеркните существительные в функции определения.

1. the number of the room; a court regulation; a cylinder wall; a December evening; high speed electronic machine; improved traffic flow; internal combustion engine; car speed calculation; the research program result; the Moscow region newspaper.

Задание 32. ( Тема: Альтернативный вопрос) Образуйте от общевопросительного предложения предложение с альтерантивным вопросом. Дайте на него краткий утвердительный ответ. Образец: Is she a student? → Is she a student or a teacher? – She is a student.

1. Will he be in his office? 1. Did he come late? 1. Are you talking with your sister now?


 

Контрольные работы по английскому языку.